Organizacja Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia

Nadzór nad funkcjonowaniem i doskonaleniem Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia sprawuje Rektor. Struktura Systemu jest dwustopniowa. Na poziomie Uczelni są to Uczelniana Rada ds. Jakości Kształcenia (URds.JK) oraz Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia.

Na poziomie podstawowej jednostki organizacyjnej strukturę tą tworzą:

  1. Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia (WKds.JK),
  2. Pełnomocnik Dziekana ds. Jakości Kształcenia,
  3. Rady programowe kierunków studiów.

Każdy z powyższych organów przyczynia się do realizacji celów Systemu poprzez realizację określonych zadań.

 Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia

Skład Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia:

  1. dr inż. Paweł MAZUREK, prof. uczelni - przewodniczący
  2. dr inż. Radosław MACHLARZ - z-ca przewodniczącego
  3. dr inż. Sylwester ADAMEK
  4. dr inż. Mariusz DUK
  5. dr Beata PAŃCZYK
  6. dr inż. Eligiusz PAWŁOWSKI
  7. dr inż. Mirosław PAWŁOT
  8. dr Iwona MALINOWSKA
  9. Adam Leśniak – przedstawiciel Samorządu Studentów

Zadania Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia określa Zarządzenie Rektora w sprawie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Politechnice Lubelskiej. Należą do nich:

Zakres działań Wydziałowej Komisji ds. Kształcenia:

  1. współuczestniczenie w tworzeniu i doskonaleniu Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia;
  2. opiniowanie nowo projektowanych programów studiów pierwszego i drugiego stopnia, studiów podyplomowych, kursów dokształcających i szkoleń;
  3. opiniowanie zmian w programach studiów pierwszego i drugiego stopnia, studiów podyplomowych, kursów dokształcających i szkoleń;
  4. opiniowanie wniosków o zniesienie kierunków studiów pierwszego i drugiego stopnia, studiów podyplomowych, kursów dokształcających i szkoleń;
  5. przeprowadzanie zbiorczej oceny jakości kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych w jednostce organizacyjnej;
  6. przedkładanie dziekanowi opinii i wniosków wynikających z analizy: opinii pracodawców, uzyskanych na podstawie informacji z rynku pracy, opinii absolwentów o przydatności nabytych, jak i brakujących elementów z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w programach studiów kierunków prowadzonych przez wydział; sprawozdań rocznych, przygotowanych przez rady programowe kierunków studiów prowadzonych przez wydział;
  7. analiza wyników studenckiej oceny działalności dydaktycznej nauczycieli akademickich realizujących zajęcia w danym semestrze oraz oceny prowadzonych przedmiotów, a także wyników oceny pracy dziekanatu;
  8. ocena programów studiów pod kątem całkowitego nakładu pracy studenta oraz możliwości osiągnięcia założonych efektów uczenia się;
  9. przeprowadzanie oceny organizacji procesu dydaktycznego oraz infrastruktury wykorzystywanej w procesie dydaktycznym realizowanym w wydziale;
  10. ocena systemu informacyjnego jednostki pod kątem kompletności i aktualności publikowanych informacji o procesie kształcenia i jego jakości;
  11. wdrażanie decyzji podjętych przez Uczelnianą Radę ds. Jakości Kształcenia;
  12. inicjowanie działań naprawczych związanych z podnoszeniem jakości kształcenia.
  13. realizowanie innych zadań dotyczących prowadzonego procesu kształcenia na zlecenie Dziekana

Pełnomocnik Dziekana ds. Jakości Kształcenia na Wydziale Inżynierii Środowiska

dr inż. Paweł A. Mazurek, prof. uczelni, e-mail: p.mazurek@pollub.pl

Do zadań Pełnomocnika Dziekana ds. Jakości Kształcenia należy:

  1. bieżące nadzorowanie funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w podstawowej jednostce organizacyjnej;
  2. kierowanie pracami Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia;
  3. podejmowanie działań na rzecz zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Wydziale;
  4. nadzorowanie wdrażania procedur jakości kształcenia na Wydziale;
  5. koordynowanie prac i współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Wydziału oraz Uczelni w zakresie działań związanych z zapewnianiem jakości kształcenia, w tym akredytacji i badań ankietowych;
  6. przygotowanie corocznego sprawozdania z oceny funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w wydziale.

Rady programowe kierunków studiów

Zadania rad programowych obejmują:

  1. sprawowanie nadzoru merytorycznego nad realizacją programu studiów;
  2. doskonalenie koncepcji kształcenia i programu studiów;
  3. występowanie do dziekana wydziału z inicjatywą wprowadzenia zmian do programu studiów danego kierunku;
  4. uzyskiwanie opinii interesariuszy zewnętrznych dotyczących programu studiów oraz przygotowania zawodowego absolwentów;
  5. przeprowadzanie analiz i ocen jakości kształcenia na danym kierunku studiów, w szczególności dotyczących: stopnia osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się przez studentów poszczególnych semestrów, wyników egzaminów dyplomowych, obsady zajęć dydaktycznych, realizowanych na danym kierunku studiów, stosowanych metod dydaktycznych i metod weryfikacji efektów uczenia się zakładanych w programie studiów danego kierunku;
  6. przygotowanie rocznego sprawozdania z działań rady programowej kierunku studiów.

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17