CELE WEWNĘTRZNEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA

Ogólnym celem funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Politechnice Lubelskiej jest doskonalenie procesu kształcenia studentów w taki sposób, aby umożliwić im harmonijne wejście w życie społeczne i zawodowe, zgodnie z oczekiwaniami rynku pracy, przy upowszechnianiu idei uczenia się przez całe życie.

Cele szczegółowe Systemu zapewnienia Jakości Kształcenia:

  • stałe monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia na wszystkich poziomach i formach edukacji;
  • powiązanie obszarów kształcenia z potrzebami społecznymi i gospodarczymi kraju oraz regionu, a także Misją i Strategią Rozwoju Politechniki Lubelskiej;
  • powiązanie systemu kształcenia z prowadzonymi badaniami naukowymi;
  • zapewnienie wysokiego poziomu kompetencji i stałego rozwoju kadry dydaktycznej;
  • zwiększenie podmiotowości osób uczących się w procesie kształcenia oraz ich mobilności w kraju i za granicą;
  • zapewnienie właściwych warunków realizacji procesu kształcenia wraz z ciągłym ich doskonaleniem;
  • prowadzenie właściwej działalności informacyjnej w celu upowszechniania wiedzy na temat oferty dydaktycznej, jakości kształcenia oraz poziomu wykształcenia absolwentów Uczelni.

Celem wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia na poziomie wydziału jest stałe monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia oraz dostosowywania programu kształcenia do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy i potrzeb zewnętrznych interesariuszy, tak w zakresie oferowanej wiedzy, jak i umiejętności i postaw społecznych, a szczególnie:

  • zapewnienie zgodności programu kształcenia z wymaganiami prawnymi,
  • zapewnienie zgodności zakładanych efektów z potrzebami rynku pracy i pracodawców,
  • doskonalenie programu kształcenia w zakresie zakładanych efektów uczenia się pod kątem metod weryfikacji ich osiągnięcia, adekwatności treści kształcenia, stosowanych metod kształcenia oraz metod, kryteriów i procedur oceny,
  • doskonalenie jakości procesu dyplomowania w kontekście zakładanych efektów uczenia się dla programu studiów,
  • doskonalenie kompetencji wykładowców,
  • stała poprawa warunków prowadzenia zajęć,
  • doskonalenie obiektywnego i wiarygodnego systemu informacji na temat realizowanego programu kształcenia.

Główne działania umożliwiające zapewnienie jakość kształcenia to:

  • systematycznie dokonywana ocena programów studiów i metod kształcenia,
  • monitorowanie stosowanych kryteriów, przepisów i procedur, w tym sposobów oceniania postępów studentów,
  • stałe doskonalenie procesu dydaktycznego, w zakresie merytorycznym i organizacyjnym,
  • prowadzenie właściwej polityki kadrowej,
  • przyjęcie i stosowanie zasad i warunków przyjęć na studia oraz liczby studentów, najbardziej optymalnych z punktu widzenia funkcjonowania programu kształcenia,
  • identyfikacja obszarów działalności wydziału, w których niezbędne jest wprowadzenie zmian i wyznaczanie ich kierunku.

Na wydziale podejmowane są następujące działania zapewniające realizacje założonych celów:

  • ocena stopnia realizacji celów kształcenia założonych w programie efektów uczenia się,
  • ocena przydatności zakładanych w programie kształcenia i uzyskanych przez studentów efektów uczenia się w pracy zawodowej,
  • ocena poziomu merytorycznego oraz sposobu prowadzenia wszystkich form zajęć dydaktycznych,
  • ocena kadry dydaktycznej, pod względem prowadzonej działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej,
  • ocena zasad i wyników rekrutacji,
  • ocena organizacji procesu dydaktycznego,
  • ocena infrastruktury dydaktycznej, wyposażenia laboratoriów, bazy informatycznej,
  • ocena wielkości i przydatności zasobów bibliotecznych oraz ich dostępności (szczególnie pozycji zalecanych w programie kształcenia) dla nauczycieli akademickich i studentów,
  • ocena dostępności do informacji związanych z programami kształcenia oraz procesem dydaktycznym dla studentów i kandydatów.

Podstawowym narzędziem, stosowanym do analizowania jakości procesu kształcenia jest system ocen pracowników i zajęć. Realizowane jest to poprzez:

  • ocenę zajęć przez studentów,
  • ocenę prac dyplomowych,
  • ocenę procesu kształcenia przez absolwentów,
  • hospitowanie zajęć,
  • kontrolę zewnętrzną zajęć.

Celem wszystkich podejmowanych działań jest określenie tych obszarów działalności dydaktycznej wydziału, w których niezbędne są zmiany.

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17