CELE WEWNĘTRZNEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Ogólnym celem funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Politechnice Lubelskiej jest doskonalenie procesu kształcenia studentów w taki sposób, aby umożliwić im harmonijne wejście w życie społeczne i zawodowe, zgodnie z oczekiwaniami rynku pracy, przy upowszechnianiu idei uczenia się przez całe życie.
Cele szczegółowe Systemu zapewnienia Jakości Kształcenia:
- stałe monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia na wszystkich poziomach i formach edukacji;
- powiązanie obszarów kształcenia z potrzebami społecznymi i gospodarczymi kraju oraz regionu, a także Misją i Strategią Rozwoju Politechniki Lubelskiej;
- powiązanie systemu kształcenia z prowadzonymi badaniami naukowymi;
- zapewnienie wysokiego poziomu kompetencji i stałego rozwoju kadry dydaktycznej;
- zwiększenie podmiotowości osób uczących się w procesie kształcenia oraz ich mobilności w kraju i za granicą;
- zapewnienie właściwych warunków realizacji procesu kształcenia wraz z ciągłym ich doskonaleniem;
- prowadzenie właściwej działalności informacyjnej w celu upowszechniania wiedzy na temat oferty dydaktycznej, jakości kształcenia oraz poziomu wykształcenia absolwentów Uczelni.
Celem wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia na poziomie wydziału jest stałe monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia oraz dostosowywania programu kształcenia do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy i potrzeb zewnętrznych interesariuszy, tak w zakresie oferowanej wiedzy, jak i umiejętności i postaw społecznych, a szczególnie:
- zapewnienie zgodności programu kształcenia z wymaganiami prawnymi,
- zapewnienie zgodności zakładanych efektów z potrzebami rynku pracy i pracodawców,
- doskonalenie programu kształcenia w zakresie zakładanych efektów uczenia się pod kątem metod weryfikacji ich osiągnięcia, adekwatności treści kształcenia, stosowanych metod kształcenia oraz metod, kryteriów i procedur oceny,
- doskonalenie jakości procesu dyplomowania w kontekście zakładanych efektów uczenia się dla programu studiów,
- doskonalenie kompetencji wykładowców,
- stała poprawa warunków prowadzenia zajęć,
- doskonalenie obiektywnego i wiarygodnego systemu informacji na temat realizowanego programu kształcenia.
Główne działania umożliwiające zapewnienie jakość kształcenia to:
- systematycznie dokonywana ocena programów studiów i metod kształcenia,
- monitorowanie stosowanych kryteriów, przepisów i procedur, w tym sposobów oceniania postępów studentów,
- stałe doskonalenie procesu dydaktycznego, w zakresie merytorycznym i organizacyjnym,
- prowadzenie właściwej polityki kadrowej,
- przyjęcie i stosowanie zasad i warunków przyjęć na studia oraz liczby studentów, najbardziej optymalnych z punktu widzenia funkcjonowania programu kształcenia,
- identyfikacja obszarów działalności wydziału, w których niezbędne jest wprowadzenie zmian i wyznaczanie ich kierunku.
Na wydziale podejmowane są następujące działania zapewniające realizacje założonych celów:
- ocena stopnia realizacji celów kształcenia założonych w programie efektów uczenia się,
- ocena przydatności zakładanych w programie kształcenia i uzyskanych przez studentów efektów uczenia się w pracy zawodowej,
- ocena poziomu merytorycznego oraz sposobu prowadzenia wszystkich form zajęć dydaktycznych,
- ocena kadry dydaktycznej, pod względem prowadzonej działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej,
- ocena zasad i wyników rekrutacji,
- ocena organizacji procesu dydaktycznego,
- ocena infrastruktury dydaktycznej, wyposażenia laboratoriów, bazy informatycznej,
- ocena wielkości i przydatności zasobów bibliotecznych oraz ich dostępności (szczególnie pozycji zalecanych w programie kształcenia) dla nauczycieli akademickich i studentów,
- ocena dostępności do informacji związanych z programami kształcenia oraz procesem dydaktycznym dla studentów i kandydatów.
Podstawowym narzędziem, stosowanym do analizowania jakości procesu kształcenia jest system ocen pracowników i zajęć. Realizowane jest to poprzez:
- ocenę zajęć przez studentów,
- ocenę prac dyplomowych,
- ocenę procesu kształcenia przez absolwentów,
- hospitowanie zajęć,
- kontrolę zewnętrzną zajęć.
Celem wszystkich podejmowanych działań jest określenie tych obszarów działalności dydaktycznej wydziału, w których niezbędne są zmiany.