Pracownicy Katedry są twórcami szeregu wynalazków. Wiele z nich zostało wdrożonych i nagrodzonych. Przykładowe, przedstawia poniższe zestawienie:

45th International Exhibition of Inventions Geneva Genewa (29.03-2-04.2017) – wynalazek " Sposób i układ magazynowania ciepła albo chłodu w pojazdach z napędem elektrycznym " nagrodzony został medalami: złotym i srebrnym
Zaproponowany w wynalazku sposób gromadzenia energii oparty jest o przemiany energetyczne zachodzące podczas zmiany stanu skupienia substancji gromadzącej energię. Rodzaj substancji użytej do gromadzenia energii determinuje punkt temperaturowy przejścia fazowego oraz bazowa pojemność energetyczna w zakresie użytecznych temperatur. W wykonanym prototypie, substancję umieszczono w specjalnych pojemnikach, które opływa czynnik dostarczający lub odbierający energię termiczną. Grupę zbiorników umieszczonym w  specjalnym, izolowanym termicznie urządzeniu.
zasobnikchlodu_mpk.jpg
Opis wynalazku na platformie YouTube
prezentują dr hab. inż. Dariusz Zieliński, a w j. angielskim mgr inż. Karol Fatyga

Międzynarodowa Warszawska Wystawa Wynalazków IWIS 2017 – uzyskano brązowy medal za wynalazek zasobnika energii termicznej do pojazdów samochodowych
Szczególnie ważne jest to dla pojazdów napędzanych silnikami elektrycznymi, gdyż zasobniki i źródła energii elektrycznej na pokładzie pojazdów mają ograniczoną pojemność. Zważając przy tym na fakt, że co najmniej połowa energii zakumulowanej w bateriach elektrochemicznych pojazdu jest zużywana na zapewnienie komfortu cieplnego pasażera w warunkach klimatycznych Polski, zasadnym jest zastąpienie pewnej części drogich akumulatorów elektrochemicznych zasobnikiem gromadzącym energię w formie ciepła lub chłodu

Międzynarodowe Targi Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technologii INNOVA VALENCIA 2018
Wynalazek Dariusza Zielińskiego i prof. Wojciecha Jarzyny z Wydziału Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Lubelskiej pt. „Magazyny Ciepła i Chłodu” został nagrodzony złotym medalem przez jury Międzynarodowych Targów Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technologii INNOVA VALENCIA 2018 (7-8.03.2018).

46th International Exhibition of Inventions, Złoty medal na wystawie wynalazków w Genewie
Na Międzynarodowej Wystawie Wynalazków w Genewie, która odbyła się w dniach 11-15 kwietnia 2018r., zespół młodych naukowców z Politechniki Lubelskiej: mgr inż. Karol Fatyga, mgr inż. Katarzyna Zielińska oraz dr inż. Dariusz Zieliński zdobyli złoty medal w kategorii obejmującej patenty z elektrotechniki, elektroniki, telekomunikacji i inżynierii komputerowej. W tej grupie swoje wynalazki przedstawiało 90 wystawców z całego świata. Nasi naukowcy zyskali najwyższe noty za przedstawienie osiągnięć „Rozwiązania dla inteligentnych sieci oraz mikrosieci”, na które złożyły się patenty:

  • Układ i sposób zwiększania prądu zwarciowego energoelektronicznych przekształtników AC/DC;
  • Układ i sposób wspomagania zasobnika energii elektrycznej do eksploatacji baterii elektrochemicznych w ich „drugim życiu”;
  • Sposób i układ wykorzystywania akumulatorów trakcyjnych w trolejbusach do uzyskania bezprzerwowego zasilania układów pomocniczych pojazdu.

Wynalazki te opracowane zostały w zespole kierowanym przez kierownika katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych dr hab. inż. Wojciecha Jarzynę, prof. Politechniki Lubelskiej. Wśród twórców są również doktoranci: mgr inż. Łukasz Kwaśny z Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych oraz mgr inż. Piotr Hołyszko z MPK Lublin.

Międzynarodowa Warszawska Wystawa Wynalazków IWIS 2018 – uzyskano złoty medal i puchar prezesa NOT za wynalazek „Rozwiązania dla inteligentnych sieci oraz mikrosieci”
dyplomy.jpg

Wdrożenie patentu "Sposób i układ wykorzystania akumulatorów trakcyjnych w trolejbusach" (Nr pat. B1 230531) przez firmę Medcom Sp.z o.o. i produkcja kilkudziesięciu trolejbusów z wykorzystaniem tych technologii.
Wynalazek zapewnia bezprzerwowe zasilanie trolejbusu podczas przejazdu przez skrzyżowania i zwrotnice. Polega on na zastosowaniu nowatorskiego łącznika wraz z przetwornicą DC/DC, co pozwoliło elektrycznie sprząc baterie Litowo-jonowe trolejbusów z obwodami  urządzeń pomocniczych. To rozwiązanie zdecydowania zwiększyło bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy, wydłużyło czas bezawaryjnej pracy zasilanych podzespołów, dało wymierne efekty ekonomiczne. Wprowadzenie tego rozwiązania wydłużyło okres eksploatacji wszystkich podzespołów do 20 lat i m.in. wyeliminowało zagrożenia utraty zdrowia przez pasażerów. Licencję na patent zakupiła firma MEDCOM Sp. ., wiodący producent układów energoelektronicznych wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych, która do końca 2021r. wyprodukowała 30 sztuk trolejbusów wyposażonych w ten układ.

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17